Bismark is een dorp in de voormalige DDR.
De eerste contacten ontstonden in 1990 door middel van brieven.
In 1991 zijn er voor het eerst vier gemeenteleden in Bismark geweest en in 1992 kwamen er Bismarkers naar Neede. Soms ontstond er ook een wat vriendschappelijker contact.
Met Kerst en Pasen sturen we elkaar een kaart en een attentie.
De bedoeling van de contacten is elkaar leren kennen, van elkaar leren, elkaar te steunen en naar elkaar te luisteren.
Zo vlak na de val van de muur viel er heel wat uit te wisselen en waren de contacten intensief.
De laatste tijd is het wat moeilijker het belang van het contact te blijven zien en dreigde het te verlopen.
Na intensief overleg met elkaar werd duidelijk dat we het contact van belang vinden en zijn we aan de slag gegaan om een nieuwe basis ervoor te vinden.
Dit is gelukt. De laatste keer dat we bij elkaar waren was in 2014 en hebben we samen muziek gemaakt onder leiding van de cantor in Bismark.